Jag fick svar rätt snabbt från Datainspektionen, men jag har tyvärr inte kommit mej för att posta det förrns nu.
Jag skickade först ett väldigt förvirrande e-post där jag försökte förklara hela situationen, precis som förra bloggposten men kortare, så det första svaret uppfattar jag som lika förvirrande som mitt brev var. :)
Från: Datainspektionen
Till: sanitarium.se
Datum: 2010-11-08
Datainspektionen har tagit emot ditt e-mail.
Vi har uppfattat att du gjort en saklig invändning. De regler som gäller då är att anpassa processvalet till tingsrätt och inte Kronofogdemyndighet. Nu uppger du att ärendet redan är hos Kronofogdemyndigheten, eftersom ärendet är tvistigt och du fortsätter att bestrida det ska Kronofogden fråga Intrum och deras huvudman one.com om ärendet ska hänskjutas till tingsrätt.
Om de inte gör det ska ärendet läggas ner. Inspektionen kan inte agera ombud i enskilda ärenden, om det däremot skulle tyda på att det finns rutinfel hos Intrum kan vi ingripa.
Då vi inte ser att det förekommer ett genomgående fel kommer vi inte att inleda tillsyn mot Intrum.
Med detta besked avslutas ärendet hos Datainspektionen.
Mvh N N
[… more]